Geoblog.pl    navostok    Podróże    Dookoła Azji/Around Asia    u podnoza Tybetu

u podnoza Tybetu

Chiny
Chiny, Xiahe

Z Lanzhou pojechalismy do malego miasteczka - Xiahe, poloznego malowniczo na 3 000 m n.p.m., u podnoza Wyzyny Tybetanskiej. Jak pisza w przewodniku Lonely Planet - turysci docieraja tu nieprzerwanym strumieniem.
Z pewnoscia jest tak w przypadku Tybetanczykow, dla ktorych Xiahe jest najwazniejszym osrodkiem religijnym po Lhasie. Jesli zas chodzi o turystow zza granicy, to spotkalismy zaledwie kilku backpackersow, a w hostelu, w ktorym sie zatrzymalismy, bylismy jedynymi goscmi. Swoja droga, hostel byl swietny, polozony niedaleko zespolu swiatyn, prowadzony przez sympatycznych, mlodych mnichow.

Xiahe jest zamieszkale w 50% przez Tybetanczykow, 40% Chinczykow Han i w 10% Chinczykow Hui (chinskich muzulmanow). Zyjacy tu Tybetanczycy czuja sie silnie zwiazani z mieszkancami Tybetu. Jak dowiedzielismy sie w rozmowie z mnichem, od marca 2008, w zwiazku z krwawymi zamieszkami, ktore wybuchly w rocznice upamietniajaca powstanie antychinskie 1959 roku, Xiahe przez kilka miesiecy bylo odciete od swiata.

Kompleks swiatynny, wraz z gorujacym nad nim klasztorem Labrang, jest ogromny. Obejrzenie go zajmuje kilka godzin. Do najwazniejszych swiatyn wstep jest platny (10/15 yuanow). Nam udalo sie wejsc za darmo, gdyz bylismy poza sezonem.
Gdy zbliza sie czas modlitwy, z uliczek otaczajacych swiatynie zaczynaja schodzic sie mnisi ubrani w odswietne stroje. Zbieraja sie na schodach swiatyni, a po wybrzmieniu gongu zdejmuja buty i na boso wchodza na modlitwe.
Zreszta zobaczcie to sami na zdjeciach:)

kasia-waw
kasia-waw - 2010-03-08 08:48
Zdjęcia są przeeeepiekneeee!!!!!! Niezłe widoki, szczególnie te w srodku miasta z perspektywa na góry... juz całkiem daleko zajechaliscie, trzymajcie sie cieplo!!!

mihoo
mihoo - 2010-03-08 13:56
ale czad. rewelacja.

doroshi
doroshi - 2010-03-08 23:45
bardzo mi to przypomina mongolie. pieknie. a najbardziej mi sie podobaja te kozaki na schodach. chetnie bym takie zakupila :)
ps. na prawde super pore sobie wybraliscie !!!!

drzazga
drzazga - 2010-03-09 17:16
niezwykle!!!!wszytsko!!! i mnisi i gory i klasztory i easy rajderzy!!!!Kchani, caly czas mysle o Was!!!!trzymajcie sie cieplo mimo zimy!!!!

asia ro.
asia ro. - 2010-03-12 16:36
ale egzotyka... ale duch!

navostok
navostok - 2010-03-13 13:30
Dorotko!
buty byly do kupienia w miejscowym sklepiku! gdybym tylko wiedziala;)

Martooha
Martooha - 2010-03-14 10:53
Nie piszecie żadnych słów zachwytu! Jak to? Cudownie tam!
I rzućcie raz po raz ku uciesze grona czytelników jakieś Wasze zdjęcia :)

navostok

Kostrzewa
Zasoby: 114 wpisów114 492 komentarze492 1343 zdjęcia1343 0 plików multimedialnych0